Oslo Highline Park kan bli en bypark med unike omgivelser.

Foreslår spektakulær bypark i Oslo sentrum

Benjamin Ashton er lei av offentlige etater som krangler bak lukkede dører om den nye bussterminalen på Oslo S.

Publisert

– Vi må tenke på helheten, ikke bare logistikk og bygg, sier Benjamin Ashton til Estate Nyheter etter at Bane Nor har kommet med innsigelse mot planene for en ny bussterminal over sporområdet på Oslo S.

Sivilingeniøren var sentral i teamet i AF Gruppen som hadde ansvaret for byggingen av Havnepromenaden. Ashton har i tillegg kjøpt leilighet på Sørenga, og har dermed et nært forhold til Bjørvika.

Nå er han prosjektleder i Stema Rådgivning, men har som privatperson sendt et innspill til Plan- og bygningsetaten (PBE) i forbindelse med forslaget om ny bussterminal. Der tar han til orde for en New York-inspirert highline.

– Vårt forslag til konvertering av Nylandsbrua, Oslo Highline Park, kan bli en bypark med helt unike omgivelser. Ikke bare forlenger den grøntdraget ved Akerselva gjennom Oslo frem til havet, men Grønland – det gamle Oslo – forbindes med det nye Oslo via en grønn bro. Den nye koblingen vil være nøkkelen som binder byen sammen, skriver han til PBE.

I New York ble en gammel toglinje, som snirkler seg gjennom Manhattans gater 10 meter over bakkeplan, omgjort til et parkområde. Dette har gitt nabolagene i området et løft, letter gangtrafikk på bakkeplan og blir brukt av flere millioner fotgjengere hvert år.

Da Ashton fikk ideen til Oslo Highline Park, la han ut en melding på Facebook-gruppen Byutviklere og spurte om noen ville bidra i det videre arbeidet. Han fikk god respons, og samarbeider nå med Andberg-Moum Arkitekter AS og Arkitekt Mathias Nome Hemsen AS gjennom Foreningen Oslo Highline Park.

– Oslo Highline Park vil kunne fungere sammen med en ny bussterminal over sporområdet på Oslo S, men samtidig gjennomføres dersom bussterminalen beholder dagens plassering. Ved å åpne Nylandsbrua som adkomst for gang- og sykkeltrafikk til tog, kollektivtransport i Bjørvika og bussterminalen, kan man korte ned gangveien for dem som pendler til Oslo og bytter kollektivtransportmiddel, skriver han til PBE.

Ashton mener en park på Nylandsbrua vil gi innbyggerne i Oslo et nytt og grønt byrom i tillegg til å skape en grønn adkomst og kobling mellom Bjørvika og Grønland. Forslaget er ment som et tilskudd til planleggingen av ny bussterminal, og kan bidra til å løse mange av logistikkutfordringene for både myke trafikanter, syklister og kollektivtrafikken.

– I stedet for å bli en høring om opplevelsen til kollektivbrukere og lokalmiljøet, har prosessen så langt ført til at en av de viktigste infrastrukturprosjektene i Oslo har blitt en polariserende debatt mellom Bane Nor og Ruter. Dette har ført til en diskusjon som kun dreier seg om et ja eller nei til bussterminal over sporområdet på Oslo S, skriver Ashton.

Han mener debatten heller burde fokusere på «hvordan vi som reisende og besøkende ønsker å oppleve byen vår, og hvordan vi bør prioritere bruk av samfunnets ressurser til det beste for innbyggerne».

– Denne avgjørelsen hever seg over det Ruter og Bane Nor bør kunne bestemme bak lukkede dører, og burde inkludere flere aktører for å representere en større del av samfunnslaget, påpeker han.

Ashton sier til Estate Nyheter at han ikke har noe ønske om å eie ideen – det viktige for ham er å bidra til at byen blir bedre.

Powered by Labrador CMS