Advokatfirmaet Haavind satser tungt på teknologi: Fra venstre: Kaja Harms, advokatfullmektig innenfor eiendom, Herman Roksund, assosiert partner og spesialist innenfor næringseiendom og Magnus Meisingset-Haug, assosiert partner i Advokatfirmaet Haavind.

Skal bli ledende innen digitalisering

Digitaliseringen av advokatbransjen og eiendomssektoren er i full gang. Hos Advokatfirmaet Haavind er det advokatene selv som trener opp de digitale arbeidsflatene.

Publisert Sist oppdatert

Haavind ser konturene av en spennende og annerledes arbeidshverdag, og investerer nå tid og ressurser i nye digitale verktøy.

– Når robotene i nær fremtid bruker tid på å ta seg av dokumentbehandling, som gjennomgåelse av leieavtaler, frigis vår tid til strategisk rådgivning. Dette bidrar til at kundene våre vil få mer kvalitetsrådgivning for pengene, sier Magnus Meisingset-Haug, assosiert partner i Advokatfirmaet Haavind.

Firmaet ser flere muligheter for mer effektive advokattjenester innenfor eiendomsmarkedet. I løpet av 2017 har Haavind lagt ned et betydelig antall timer i å teste og utvikle ulike digitale løsninger, som vil forenkle arbeidshverdagen til advokatene og bidra til å gi kundene relevant og helhetlig rådgivning i tiden fremover.

– Vi er kommet langt i testingen av software med kunstig intelligens. Vi kan blant annet bruke løsninger til å foreta gjennomgåelse av store dokumentmengder og trekke ut essensen av meningsinnholdet etter nærmere angitte kriterier. I tillegg utvikles det automatiserte «smarte» kontrakter og dokumenter, som med enkle tastetrykk lar seg tilpasse til det aktuelle caset, sier Herman Roksund, assosiert partner og spesialist innenfor næringseiendom.

Dette er verktøy som vil hjelpe firmaet med å oppdatere kontrakter og avtaler med de riktige bestemmelsene og andre standardelementer, arbeid som ved manuell tilpasning kan ta mange timer.

Fra prop tech til legal tech

Begrepet prop tech svirrer i eiendomsbransjen, og blir ofte beskrevet som utviklingen av intelligente styringssystemer og integrerte portalløsninger for eiendomsdrift og nye digitale produkter som e-tinglysning. Nå vil imidlertid Haavind heller snakke om legal tech.

– Advokatbransjen er kanskje ikke kjent for å være den mest innovative, og for oss er det viktig å være nøkterne i beskrivelsen av digitaliseringsprosessen. Det er mye vi fortsatt ikke vet om hvilke løsninger og systemer som vil komme opp på et slikt nivå at de vil fungere hensiktsmessig, eller hvilke fremtidige tjenester det er mulig å skape. Men vi følger utviklingen nøye, og tenker hele tiden på hvilke verdier dette kan skape for kundene våre, også innenfor eiendomsbransjen. For oss må nye teknologiske løsninger skape en merverdi og gi en så kostnadseffektiv rådgivningstjeneste som mulig, sier Meisingset-Haug.

Automatisering av leieavtaler

Haavind bestemte seg tidlig for å utforske potensialet gjennom automatisering og dokumentgjennomgåelse, og etablerte et testprosjekt for gjennomgang av standardiserte leieavtaler innenfor eiendomssektoren.

– Vi har en rekke tilfeller hvor det er flere hundre leieavtaler å gå gjennom. Det er både en tids- og ressurskrevende øvelse. Vi har derfor investert mye i å lære opp AI – verktøyet til å finne utvalgte bestemmelser i disse dokumentene som for eksempel ville vært findings i en due diligence gjennomgåelse. Testingen er gjennomført i tett samarbeid med utvikleren, og vi nærmer oss en opplæring av programmene som gjør de anvendelige, selv om de store leverandørene tilbyr sine basisløsninger på engelskspråklig plattform, sier Roksund.

Haavind har valgt å la fagekspertisen, altså advokatene selv, ta en aktiv rolle i opplæringen for å sikre at programmene blir skreddersydde.

– Dette er programmer som skal støtte opp om våre arbeidsstrømmer, og det er derfor viktig for oss at vi samarbeider med utviklerne slik at robotene blir så dyktige som mulig. Hvis ikke ville dette ikke gitt oss særlig merverdi, men økt risiko, sier Roksund.

Kundene krever digital kompetanse

Bruken av teknologi i form av digitaliserte produkter og tjenester øker i raskt i Norge. Haavind opplever at både eksisterende og nye kunder innenfor eiendomsbransjen ser på utviklingen av digitale tjenester som en integrert del av både arbeids- og kommunikasjonsflyten.

– Vi skal tilby tjenester og løsninger som svarer til kundenes forventninger, og som er tilpasset hvordan de arbeider. Satsingen vår på digitalisering er dermed også motivert ut i fra de endringene og behovene vi ser hos kundene våre, sier Kaja Harms, advokatfullmektig innenfor eiendom, og del av teamet som jobber aktivt med ny teknologi hos Haavind.

Herman Roksund mener tiden er overmoden for at advokatbransjen følger de store trendene fra USA og Storbritannia.

– Hvis man tok et stillbilde av arbeidshverdagen og verktøyene som var tilgjengelig for ti år siden, og sammenlignet med et bilde av dagens situasjon, ville man sett at det i hovedsak ser likt ut. De siste par årene har utviklingen i måten vi arbeider på imidlertid begynt å ta fart, og nå ser vi at vi er helt avhengige av å forstå hvordan teknologien vil endre måten vi arbeider på i advokatbransjen. Det blir spennende å se hvor bransjen er om 10 år, sier Roksund.

Powered by Labrador CMS