Planforslaget legger opp til økt satsning på sykkel- og kollektivtransport.

– Ikke alle i Oslo klarer seg uten bil

Boligsameie mener planen for offentlig rom i Lysakerbyen er unyansert og ensidig med et låst fokus på skifte til sykkel- og kollektivtransport.

Publisert

Forslag til veiledende plan for offentlige rom i Lysakerbyen ble lagt ut til høring i november. Dette er et samarbeid mellom Oslo og Bærum kommuner, og hensikten er å komme frem til retningsgivende føringer for hvordan Lysaker kan utvikles som helhetlig by, lokalsenter og knutepunkt. Hovedfokus er på de offentlige rommene og myke trafikanters interesser.

Planen skal «sikre fremtidige behov for offentlige rom og gi en mer sammenhengende struktur med gode forbindelser». Den skal behandles politisk i Oslo og Bærum.

Sameiet Lilleakerveien 27 er blant dem som har sendt høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo. Den er ført i pennen av advokat Linn E. Dreier-Dølvik i Ro Sommernes Advokatfirma.

– Planforslaget legger opp til økt satsning på sykkel- og kollektivtransport, i tråd med dagens politiske målsetninger. Sameiet ser behovet for en byutvikling med et overordnet fokus på miljø og tilrettelegging for alternativer til biltransport. Sameiet oppfatter imidlertid planen som unyansert og ensidig, med et låst fokus på et transportskifte i planarealet, skriver advokatfirmaet til PBE.

Sameiet mener at planen ikke i tilstrekkelig grad avspeiler områdets historiske karakter, samtidig som den ikke synliggjør noen forholdsmessig hensyntaken til eksisterende bebyggelse, rettigheter eller tidligere forutsetninger for tilflytting.

– Byutviklingen bør ikke uten videre sette til side eksisterende adkomstmønstre og parkeringsarealer, som beboere i området har innrettet seg etter og lagt til grunn ved tilflytting. Sameiet vil minne om at planarealet befinner seg i utkanten av Oslo, med største del av planarealet i Bærum kommune. I et historisk perspektiv har særlig de nordlige områdene i planens grenseområder vært landlige og preget av boligbebyggelse, heter det i uttalelsen.

Advokatfirmaet påpeker at tilflyttere ikke nødvendigvis har lagt til grunn en bymessig utvikling, med fokus på kollektivtransport og sykkelbruk.

– En av flere historiske begrunnelser for a bosette seg i slike områder, har vært mulighet for bilbruk og lettere parkering enn i mer sentrumsnære områder. De nordlige planområdene har nettopp ligget godt til rette for effektiv biltransport, både med kort vei til Drammensveien, Ring 3 og andre gjennomfartsårer, skriver advokatfirmaet til PBE.

I uttalelsen påpekes det også at selv om byrådet har ønsket mindre biltrafikk i Oslo sentrum, medfører ikke dette at husholdninger som allerede har bil, selger denne.

– Bilen er nødvendig gjenstand for flere husholdninger, både til dagligdagse gjøremål som handling utenfor byen, legebesøk og for eksempel reiser til familie/hytter utenfor Oslo. Ulike yrkes- og befolkningsgrupper har også ulikt behov for bil. Det er derfor fremdeles behov for parkeringsplasser i Oslo, selv om man på sikt kanskje ikke bruker bilen i sentrum, mener sameiet.

Sameiet mener også at planen bør gi veiledning om at utvikling skal skje slik at boforutsetninger for eksisterende beboere ikke brister, og den «bør inneholde veiledning om at en viktig del av avveiningen er en erkjennelse av at langt fra alle beboere i Oslo-området kan klare seg uten bruk av bil».

 

Powered by Labrador CMS