Erling Dokk Holm vil at byene skal eksperimentere mer. Foto: Høyskolen Kristiania.

– Byene må konkurrere

Erling Dokk Holm mener byer og tettsteder konkurrerer innad i regionen om folk, bedrifter og handel. Taperne er de som blir sittende med et dødt sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Det var på Knutepunktkonferansen, som Bane NOR Eiendom arrangerte i samarbeid med Estate Kunnskap, at førsteamanuensis Erling Dokk Holm ved Høyskolen Kristiania tok for seg hva byene må satse på for å skape et levende sentrum. Dokk Holm, som forsker på byers vekst, mener byene må gjøre flere grep for å konkurrere med de bilbaserte kjøpesentrene. Byene må konkurrere for å bli førstevalget for bedrifter, handelsnæringen og folk.

– De byene som lykkes, har en god analyse. For å bli best, må man tenke, analysere og handle. Det høres ut som marketing, og ærlig talt, det er det faktisk. Hvis du ikke identifiserer at du har en egen rolle i regionen din, så blir det veldig vanskelig. Det det som har skjedd i regionene i Norge, er at byer og tettsteder har vært i en konkurranse i 20-30 år, og sakte men sikkert har noen byer i regionen fått hegemoniet, sa Dokk Holm.

Han viser til de fire østfoldbyene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden, som alle hadde et ganske likt utgangspunkt og en relativt lik og industritung næringsstruktur for noen tiår siden. I dag er Moss på vei til å bli en knyttet til Oslo, med en del forstadsfunksjoner. Fredrikstad har ifølge Dokk Holm fått noe som ligner på byliv, mens Halden ikke er noe mer enn en pen by. Sarpsborg har rustet opp Maries gate, og det var det.

Han mener Fredrikstad tok en del grep da Jon Ivar Nygård ble ordfører i 2011, og det ble eksperimentert, noe Erling Dokk Holm mener er helt avgjørende for å få til en god utvikling.

– Fredrikstad sentrum var full av tomme lokaler. Sentrum var forslummet, og næringslivet opplevde en brutal konkurranse fra kjøpesentrene og svenskehandelen. Hva gjorde de? De fjernet bilene fra torget og bygget parkeringen i et fjell. Samtidig eksperimenterte de ved å gjøre byfergen gratis. Bruken økte fra 300 000 til 1,6 millioner, og i sentrum økte antall besøk med 40 prosent. Sentrumshandelen styrket seg med 30 prosent. De ansatte også en sentrumskoordinator som skulle tenke på sentrum som et kjøpesenter.  De strammet inn arealbruken og gjorde det vanskeligere bygge utenfor sentrumskjernen. Man må eksperimentere og våge å gjøre feil, sier Dokk Holm.

Byer kan også gjøre feil når det gjelder programmeringen av byen. Dokk Holm viser til Ski, som la kjøpesenteret på togstasjonen.

– Da får de ingen distribusjon av mennesker til sentrumsgatene. I Asker la de kjøpesenteret bortenfor jernbanestasjonen, og da blir det folk i gatene, sa Dokk Holm.

Powered by Labrador CMS