Citycons Marcel Kokkeel vil selge noen mindre kjøpesentre, men det betyr ikke at nærsentrenes tid er forbi. De har han stor tro på. Foto: Citycon.

Vil selge kjøpesentre

Citycon vil selge unna kjøpesentre som ikke passer i selskapets strategi.

Publisert Sist oppdatert

Det gjorde Citycons CEO Marcel Kokkeel klart da han gjestet Eiendomsdagene 2018 torsdag og fredag sist uke.

– Vi vil selge kjøpesentre som ikke passer i vår strategi. Det kan være snakk om mindre sentre som ikke er viktige nærsentre, sa Kokkeel.

Han tror på ingen måte at de små nærsentrenes tid er forbi.

– Det blir to type vinnere i vår bransje: De store sentrene, hvor folk kommer og bruker hele dagen. Og så er det sentrene som ligger lokalt. Det er ikke bare størrelse som teller, posisjonering er også viktig, fortsatte Kokkeel.

Han fortalte at Citycon har mange dagligvarebutikker i sentrene, og vil ha mer underholdning og servering. Cafeer og restauranter står i dag for 9 prosent av omsetning i sentrene. Det er en andel som skal opp. Videre satser Citycon mer på helse og helsetjenester, og andre aktiviteter som trekker folk. Han viste til et senter i Finland hvor et stort bibliotek bidro til å tiltrekke seg mange besøkende.

Analysesjef innenfor Retail i CBRE, Andrew Phipps, presenterte sine fremtidstrender mot 2030. Han venter at de tradisjonelle kjøpesentre blir mer bysentre, med skoler, helse og fritid.

– Fleksible leieavtaler blir også mer vanlig. Det er slutt på at to års leieavtaler i kjøpesentre eller innenfor high street shopping, sa Phipps.

Videre mener han at bilfrie bysentre vil gi flere folk i sentrene, og vi vil se mer av elektronisk lading av el-biler og kanskje til og med fyllplass for hydrogen.

Powered by Labrador CMS