Det handles stadig mer på Oslo S og Østbanehallen. Foto: Tomasz Majewski
Vil ha mer servering på Oslo S
Østbanehallen og Oslo S økte omsetningen i 2017 og har nå passert 1 milliard kroner. Nå skal Oslo S få flere serveringssteder.
Mens tallene fra Kvarud Analyse ifølge Finansavisen viser at kjøpesentrene sliter med den laveste veksten på 20 år, har utviklingen vært stikk motsatt for butikkene på Oslo S og i Østbanehallen. I fjor økte omsetningen med til sammen 8,6 prosent sammenlignet med 2016. Totalt endte omsetningen på 1,004 milliarder kroner. Nå jobber Bane NOR Eiendom for å øke omsetningen videre.
– Vi er fornøyd med omsetningsveksten i Østbanehallen. Det har gått oppover helt siden starten i 2015. Nå er alle arealene utleid, så den videre veksten vil være basert på organisk vekst. For Oslo S ser vi for oss flere endringer i 2018 som kan løfte omsetningen. Vi skal blant annet konvertere et kontor til servering. Vi vil også utforme Oslo S på en litt annen måte, slik at mer av fellesarealene kan konverteres til servering, sier regionansvarlig for Oslo i Bane NOR Eiendom, sier Jørgen Lillehol til Estate Nyheter.
I omsetningstallene er omsetningen fra butikker, kiosker, kaffebarer og restauranter på Oslo S og Østbanehallen. Bane NOR Eiendom har i tillegg en betydelig omsetning fra hotellet Comfort Hotel Grand Central, billettsalg og annet som ikke rapporteres med i kjøpesenterstatistikken.