Scala Property eier i dag ti kjøpesenter, blant annet Tista Senter i Halden. Men de ønsker å vokse og har ambisjoner om å doble porteføljen i løpet av fire til fem år. (Foto: Tista Senter)

Håper flest mulig tror på kjøpesenterdød

Fra et opportunistisk ståsted håper Hans Jørgen Mørland i Scala Property at flest mulig tror på massiv kjøpsenterdød også i Norge.

Publisert Sist oppdatert

– Dersom flere tror at den utviklingen som vi nå ser i USA også vil komme til Norge, så kan det gi oss noen gode kjøpsmuligheter. Sånn sett hadde det vært fint om så mange som mulig trodde dette var et fenomen som også ville feie over Norge, sier administrerende direktør i Scala Property, Hans Jørgen Mørland.

Svært lav ledighet

Scala Property eier ti kjøpesenter i Norge. De har et samlet areal på 140.000 kvadratmeter og har en samlet årlig omsetning på cirka fire milliarder kroner. Kjøpersenterne er i den kategorien mange vil definere som nummer to-senter eller bydelssenter. Dette er sentrene som av mange utpeker som den store taperen. Dermed skulle man nesten forvente at ledigheten her var betydelig.

– Vi har en ledighet på mellom 1,5 og 2 prosent. I snitt har vi rundt ett ledig butikklokale i hvert av våre senter, sier Mørland.

Det samme er tilfelle hos Obos Forretningsbygg. De eier syv kjøpesenter, de fleste av dem i Oslo.– Vi har nesten ingen ledige lokaler i våre senter, sier eiendomssjef hos Obos Forretningsbygg, Tonje Holm-Fischer.

To viktige forskjeller

Mørland i Scala Property er ikke blant dem som tror på kjøpesenterdød i Norge. Han mener det er to viktige forhold som gjør at dette ikke kommer til å skje i Norge.

– Jeg har sett flere oversikter over handelsareal per hode i USA. Antallet kvadratmeter per innbygger varierer fra to til tre ganger så mye som i Norge. I Norge er det mye kjøpesenterareal, men dette sier noe om hvor mye det faktisk er i USA, sier Mørland.

Et annet moment er at beliggenheten til mange av kjøpesentrene i USA, ifølge Mørland, er helt annerledes enn her.

– Flere hevder at mange av kjøpesentrene i Norge ligger plassert ute på jorder. Det stemmer ikke. De fleste ligger i sentrum, bydelssentrum eller tett på trafikknutepunkter. I USA har det derimot vært slik at de har blitt plassert midt ute på jorder og dermed har vært ekstremt bilbasert. Disse to faktorene viser at situasjonen i Norge faktisk er helt annerledes enn det den er i USA. Derfor kommer vi ikke til å oppleve noe som ligner på det de nå opplever i USA, sier Mørland.

Er på kjøperen

Han håper imidlertid altså at flere tror på en massedød av kjøpesenter, noe som vil være bra for Scala Property som har store vekstambisjoner.

– Vi har en ambisjon om å nesten doble porteføljen i løpet av fire til dem år. Det betyr at vi skal opp på et nivå hvor vi har leieinntekter på mellom 400 og 500 millioner kroner, sier Mørland.

Markedet de interesserer seg for er i praksis alt fra Trondheim og sørover.

– Det vi har sagt er at vi skal være nummer én i de markedene vi går inn. Det vil si at kjøpesenteret vi kjøper skal ha, eller kan få en nummer-én posisjon i en bygd, bydel eller by. Det kan gjerne også være litt underforvaltet, noe som innebærer muligheter. Godt med parkering er også viktig, sier Mørland.

Powered by Labrador CMS