Filip Rygg er daglig leder i eiendomsutviklingsselskapet Cartas, som planlegger et større utbyggingsprosjekt på Frogner i Sørum. (Foto: Morten Wanvik)

Eks-byutviklingsbyråd lanserer kjempeprosjekt på hjemmebane

Tidligere byråd for byutvikling i Bergen, Filip Rygg, har blitt eiendomsutvikler. Nå planlegger han et stort boligprosjekt i sin egen hjemkommune Sørum.

Publisert Sist oppdatert

– Det er fortsatt mye utvikling og planlegging som gjenstår, men vi eier en tomt på Frogner i Sørum hvor vi har ambisjoner om å utvikle ganske mange boliger, Filip Rygg.

Kreftig vekst

Den tidligere byråden for byutvikling i Bergen har blitt daglig leder i eiendomsselskapet Cartas, hvor det bergensbaserte selskapet Rexir Holding er tungt inne på eiersiden. Bak Rexir Holding står i hovedsak bergenserne Jan Olav Jørgensen og Tore Andersen. Det aktuelle prosjektet ligger på Melvoldjordet i Frogner i Sørum. Beliggenheten er sentral, rett ved E6 og midt mellom Oslo og Gardermoen.

– Tettstedet er i kraftig vekst, mye takket være jernbanen som tar pendlerne inn til Oslo på kun 21 minutter. Etterhvert skal togstasjonen flyttes og få en sentral beliggenhet i umiddelbar nærhet til boligprosjektet, sier Rygg.

Kan kanskje doblesHvor mange boliger som kan bygges på den aktuelle tomten er foreløpig noe usikkert, men i dagens skisser ligger det inne 350 boliger. Trolig blir det betydelig mer.– Fylkeskommunen har uttalt at de forventer høy tetthet. Vi er usikre på hva vi får lov til å bygge, men det bør være mulig å doble antallet, sier Rygg.Det betyr at det kan ligge an til rundt 700 boliger i prosjektet. Men før de kommer så langt skal de i gang med detaljreguleringen, noe de begynner med før jul i år. Det skal også gjennomføres en arkitektkonkurranse for området.– Vi har god dialog med kommunen i forhold til hvordan prosjektet skal utvikles. Ambisjonen vår er å være ferdig med detaljreguleringen innen ett til to år, sier Rygg

Fokus på stasjonsbyer

Cartas har en rekke prosjekter i folden, felles for de fleste av dem er at de er lokalisert ved jernbanestasjoner eller bybanestopp.– Vi ser på utviklingen i slike stasjonsområder som en trygg investering og vi vil heller inn i slike prosjekter enn for eksempel i Oslo sentrum hvor vi mener at mye av potensialet i markedet er tatt ut, sier Rygg.

 

Powered by Labrador CMS