Hanna E. Marcussen, byråd for byutvikling, ser ikke på uttalelsene fra Olav Thon og Christian Ringes som kritikk.

– Skremmebilde av bilfritt byliv

Byråd Hanna E. Marcussen (MDG) sier at vareleveringen innenfor ring 1 i Oslo vil fungere som tidligere, og at det fortsatt vil være tilgang til parkeringshusene for privatbilister.

Publisert

Estate Nyheter har omtalt flere av høringsuttalensene som er kommet i forbindelse med områderegulering for gater og byrom i Oslo sentrum, hvor et bilfritt byliv står sentralt.

Les også: Fnyser av varelevering med sykkelbud Oslo sentrum

Hanna E. Marcussen, byråd for byutvikling, mener det er en del misforståelser rundt prosjekt bilfritt byliv «fordi opposisjonen i starten av debatten dannet et skremmebilde».

– Blant annet påstod Høyre at vi skulle bygge en berlinmur rundt Oslo. For noen har dette inntrykket satt seg, hevder hun.

Les også: Varsler erstatningskrav for 60 p-plasser

Olav Thon og Cristian Ringnes er to av personene som har sendt inn høringsuttalelser til Plan- og bygningsetaten i forbindelse med områderegulering for gater og byrom i Oslo sentrum, hvor et bilfritt byliv står sentralt. Mens Thon frykter rasering av næringslivet i bygatene, mener Ringnes at bilfritt Oslo sentrum er forhastet.

– Hva kan være årsaken til at Thon og Ringnes misforstår budskapet og retter kritikk mot planene?

– Jeg oppfatter ikke uttalelsen fra Thon som kritikk, men som et innspill på at tilgjengelighet er viktig for næringslivet. Jeg ser også på uttalelsene fra Ringnes som et innspill. Dette er ikke et forhastet prosjekt, men tvert i mot et prosjekt som utrulles gradvis. Det er viktig at ting kan justeres underveis, svarer Marcussen.

– Hvordan vil varelevering innenfor ring 1 påvirkes?

– Den vil fungere like godt som før, og kanskje enda bedre ettersom det blir mindre privatbiler i gatene.

– Hvem skal dekke eventuelt høyere kostnader som følge av omlastestasjoner til for eksempel sykkel?

– Det blir ingen ekstrakostnader. Utgangspunktet er at vareleveringen blir som i dag, med unntak av at mindre leveranser kan skje med for eksempel sykkelbud. Det er viktig for byen å opprettholde nyttetrafikken.

Les også: Kjempekrav mot kommunen hvis Bankplassen p-hus må stenge

– Hva skjer med p-husene innenfor ring 1?

– Det er kun to p-hus innenfor ring 1, Bankplassen og Paléet, og disse blir liggende. De andre p-husene har direkte tilgang fra ring 1.

– Blir det mulig for privatpersoner å kjøre til disse p-husene?

– Ja. Vi har ingen planer om å stenge tilgang til disse p-husene, men gjør det mulig for eierne å endre bruken av dem dersom de ønsker det i fremtiden.

– Hvorfor bruker dere begrepet bilfritt byliv når det kun er privatbilene som skal fjernes fra området innenfor ring 1?

– Ordet bilfritt er et innarbeidet begrep for å fjerne privatbiler fra sentrum. Dette er brukt i mange år i forbindelse med byutvikling, og i alle fall i den 10 års perioden jeg har vært i politikken, svarer Marcussen.

 

Powered by Labrador CMS