KAN BLI UEGNET: En ny regulering fra Stavanger Bystyre kan føre til at Posten Eiendom Svanholmen AS må omregulere eiendommen på Forus, da den ikke vil være egnet til dagens bruk.

Ny regulering får konsekvenser for Posten

Utbedring av kollektivtilbudet på Forus kan bety omregulering av Svanholmen 4.

Publisert

Stavanger Bystyre har vedtatt ny reguleringsplan for Bussveien på Forus, langs Foruskanalen i Stavanger, fra kollektivbrua til Åsenvegen. Reguleringen tar store deler av tomten til blant annet Posten Norge AS, Møller Bil og Statoil på Forus. I planforslaget står det at etableringen av Bussveien på Forus vil gi et sterkt forbedret kollektivtilbud, med god framkommelighet og prioritet. I tillegg skal Bussveien gi en kraftig oppgradering av systemet for gående og syklende med separat tilbud.

Planforslaget skal også gi mulighet for videre realisering av Bussveiens linje C mot Sola sentrum og Stavanger lufthavn, Sola. Formålet er at trafikkbelastningen på Forus skal reduseres, samt å oppnå 0-vekst målet for personbiltrafikk i byområdet.

Posten Norge AS er leietaker av Posten Eiendom Svanholmen AS, som eier Svanholmen 4, én av de berørte eiendommene. Arealene som er regulert til sykkelvei helt øst på gnr. 15 bnr. 378 og arealene som er regulert til trafikkformål på gnr. 15 bnr. 724, vil i stor grad berøre Postens parkerings-, kjøre- og manøvreringsarealer som er viktige for logistikken på tomten.

Les også: Etablerer lagerhotell på Forus

Posten Norge AS skrev i brev 27.10.2016: «Gjennomføring av tiltakene er ikke forenlig med dagens drift på eiendommen, og kan ikke gjennomføres så lenge det utføres logistikkvirksomhet tilsvarende Postens aktivitet på eiendommen. En slik gjennomføring vil betinge en omregulering av eiendommen til annen type virksomhet som ikke har behov for samme type utvendige manøvreringsareal», og holder fast ved sine merknader.

I saksdokumentet fra Stavanger kommune ble det lagt frem to planforslag. Statens vegvesen anbefalte sterkt alternativ A, som medfører at påkoblingspunktet til Sykkelstamvegen fjernes. Alternativ A beholdes midlertidig, men det er uklart hvor lenge dette blir. Rådmannens forslag, alternativ B, som beholder påkoblingspunktet for Sykkelstamvegen, som gir et større arealinngrep i de private eiendommene, er valgt som det permanente alternativet. Ingen av disse alternativene er ønskelig for Posten.

Klage på vedtakPå vegne av Posten Norge AS har Advokatfirmaet BA-HR DA, ved advokat Henrik Botten Taubøll, sendt inn en klage på reguleringsvedtaket. Det stilles blant annet spørsmål ved om hensikten med veien er godt nok begrunnet og utredet konkret for dette området.

– Posten kan ikke se hvilke konkrete kapasitetsvurderinger som er gjort, og etterspør en tydeligere redegjørelse for dette. Dette er et område hvor Posten allerede opplever at det daglig er trafikkork og dersom all adkomst skal skje fra Svanholmen vil dette legge ytterligere press på avkjøringen (enveiskjørt), skriver Taubøll i brevet.

Videre understreker han at i tillegg til Postens biler kommer det daglig containerbiler til Elkjøp for å levere plasskrevende varer. Elkjøp holder til i Svanholmen 2, en eiendom som eies av Norwegian Property. De har også bedt om en bekreftelse på at store biler både nå og i fremtiden fortsatt vil kunne levere
varer til Elkjøp på østsiden.

Les også: Storkjøp i Stavanger

I klagen trekker også Taubøll frem at det er mye privatbiltrafikk til Elkjøp, samt at Møller Bil har stor trafikk til sitt bygg, som største bilforhandler i distriktet, med flere hundre kunder som kommer hver dag.

– Møller Bil har daglig mer enn 100 verkstedsgjennomganger hvor kunden skal inn og ut, 80 ansatte som skal til og fra jobb og flertallige prøvekjøringer. Ved krysset mellom Elkjøp og Posten-bygget er det også i utgangspunktet er veldig trangt arealmessig. Hvordan kommunen har tenkt at det er forsvarlig med en hovednæringsvei med omfattende privattrafikk midt oppe i to logistikkbedrifter kan ikke Posten forstå. Kapasiteten på utkjøringen mellom Elkjøp/ Posten er også sprengt. Hensynet til at også syklister og gående skal ta seg frem i området styrker dette ytterligere, skriver han.

Advokaten stiller også spørsmål ved hvordan parkeringssituasjonen skal løses. Posten har drift på eiendommen 24 timer i døgnet og har mange ansatte som jobber natt. Ifølge klagen er Posten helt avhengig av parkering på eiendommen for å opprettholde en tilstrekkelig drift.

 

Powered by Labrador CMS