Baard Schumann mener forslaget til ny parkeringsnorm må endres kraftig.

– Nye P-regler gir høyere boligpriser

Baard Schumann i Selvaag Bolig mener at de foreslåtte reglene for sykkelparkering i Oslo vil hindre god byutvikling og gi økte boligpriser.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er er positive til revidering av parkeringsnormen, og støtter forslaget om å benytte en maksimumsnorm fremfor minimumsnorm. Vi støtter imidlertid ikke forslagene om sykkelparkeringsplasser, skriver administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig til Plan- og bygningsetaten (PBE).

Av forslaget til revidert parkeringsnorm for bolig, næring og offentlig tjenesteyting for Oslo kommune fremgår det at 50 prosent av sykkelparkeringsplassene skal ha overbygg, at individuell sportsbod ikke regnes som sykkelparkering, at 60 prosent av innendørs sykkelparkering skal være på 1. etasjeplan, og at 10 prosent av sykkelparkeringsplassene skal tilrettelegges for laste- og familiesykler.

– Dette vil hindre god byutvikling og gi økte boligpriser. Forslagene medfører at det må avsettes unødvendig store ekstraarealer til sykkelparkeringsplasser, mener Schumann.

I et boligprosjekt med 450 leiligheter gir dagens norm krav om ca. 830 plasser, hvorav halvparten kan plasseres i innvendig sportsbod. Det vil si at det bygges i overkant av 400 sykkelparkeringsplasser totalt inne og ute.

– Dersom forslaget til ny norm hadde vært lagt til grunn, ville det gitt krav om ca. 1.250 sykkelparkeringsplasser, hvorav halvparten ville opptatt areal innendørs. 60 prosent av innendørsplassene ville opptatt areal i bygningens 1. etasje. Øvrige plasser ville blitt plassert i uteoppholdsarealer, og således gitt disse redusert brukskvalitet, skriver Schumann til PBE.

Han mener forslagene vil begrense bygging av bolig- og næringsarealer på 1. etasjeplan, som «bidrar til ønskede kvaliteter i byutviklingen».

– Arealer som kunne vært brukt til bolig og næring, vil bli døde fasader og legger ytterligere press på bruksareal og utnyttelse over terreng, påpeker han.

Schumann synes ikke forslaget til sykkelparkeringsnorm tar inn over seg at framtidens boliger i Oslo i vesentlig grad skal bygges i transformasjonsarealer og i områder med høy grad av byplankompleksitet. Han mener forslaget mangler sammenheng med andre og gjeldende føringer, og spesielt med utearealnormene og utnyttelsesgrad som vil komme under ytterligere press som følge av arealbehovet for sykkelparkering.

Han påpeker at hensikten med kravet til sportsbod i teknisk forskrift er å sikre beboere et privat oppbevaringsareal dimensjonert til blant annet sykkel.

– Eierskapet til en sportsbod er i tillegg sikret som del av boligen. Å flytte kravet ut i flere og større fellesarealer kan bidra til økte konflikter og økt forsikringspremie for den enkelte, og kan tjene mot sin hensikt for flere. Det ville i tillegg ikke vært mulig å omsette sykkelparkeringsplassene. Det ville medført at kostnadene ble fordelt på hver enkelt bolig og at boligprisene ville økt ytterligere, skriver Schumann, som mener forslagene til ny norm må endres kraftig.

Powered by Labrador CMS