Formålet med prosjektet er å legge til rette for fremtidens transportmidler. (Foto: Google Street View)

Vil bygge P-haller med ladeuttak på Frogner

Snorre Bentsen er blant aksjonærene i Grønnere Oslo AS, som vil bygge to fjellhaller med plass til 600 biler, sykkelparkering og -verksted.

Publisert Sist oppdatert

– Mobilitetshuset vil ha en klart grønn profil, og formålet er å legge til rette for fremtidens transportmidler, skriver arkitektfirmaet Niels Torp AS i bestillingen av oppstartsmøte hos Plan-og bygningsetaten (PBE).

I Kruses gate 11 på Uranienborg i Frogner bydel ønsker Grønnere Oslo AS å bygge to parallelle fjellhaller, som hver er 105 meter lange og 17 meter brede. Hver fjellhall vil bestå av fire etasjer, der inn- og utkjøring skjer fra øverste etasje, slik at det totalt blir åtte haller.

Anlegget er for inntil 600 biler, sykler, el-sykler, el-transportsykler etc. Samtlige biler vil ha fast plass, noe som betyr at hver plass i prinsippet bare benyttes av én bil.

I den første hallen man kommer inn i, er det tenkt å stå delingsbiler, sykler og ladeinfrastruktur for disse, i tillegg til tre selvvaskeplasser og et sykkelverksted. De syv andre hallene er tenkt brukt til bilparkering, der samtlige plasser har ladeuttak.

– Mangel på lademuligheter for privatbiler er et stort og økende problem i Oslo, og forhindrer mange familier i å bytte til el-bil. Plassene skal leies ut på langtidskontrakter og/eller selges, skriver Niels Torp AS.

Arkitektselskapet påpeker at området i dag har gateparkering, og at det til tider er svært vanskelig å finne ledig plass, noe som resulterer i mye letekjøring.

– Oslo kommune har vedtatt å fjerne et stort antall gateparkeringsplasser i området, dette for blant annet å gi plass til flere sykkelveier. Gyldenløves gate, i tiltakets umiddelbare nærhet, er en del av Byrute 5 i kommunens sykkelsatsing. Tiltakshaver anser at anlegget vil avhjelpe parkeringssituasjonen og dermed også trafikksituasjonen i område, heter det i brevet til PBE.

Mens en gateparkeringsplass i området typisk benyttes av flere biler per døgn, vil hver plass i anlegget kun benyttes av én bil.

Tiltakshaver ser for seg en enkel tunnellinngang med fortau for gående, samt toveis kjørebane for syklister og motoriserte kjøretøy. Inngangspartiet skal være enkelt utformet og ikke stikke seg frem. Selve bommen plasseres inne i hallen, slik at bilene ikke trenger å stoppe og starte igjen på gatenivå. Det sikrer minst mulig støy.

– Det er for tidlig i prosessen til å gi noen kommentarer om prosjektet. Vi må først ha oppstartsmøtet før vi vet veien videre, sier pressetalsmann Knut B. Steen i Grønnere Oslo AS.

Snorre Bentsen-selskapet Indigo Invest AS er blant de aksjonærene i selskapet. Bentsen solgte Europark for 800 millioner kroner i 1999, men gjorde senere comeback i bransjen med OnePark.

Powered by Labrador CMS