Det markerte området er definert som sonen for Bilfritt byliv.

– Bakvendt å starte med bilfritt sentrum

Oslo Handelsstands Forening mener det er en bakvendt tilnærming å starte med tiltaket og gjøre analysene i ettertid.

Publisert

Estate Nyheter skrev nylig at Christian Ringnes i Eiendomsspar har sendt en høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten (PBE) i forbindelse med kommunes «Handlingsplan for økt byliv i Oslo sentrum». Han mener det fremstår som forhastet å få på plass en bilfri bykjerne innen 2019.

Nå har også Oslo Handelsstands Forening (OHF) sendt en høringsuttalelse til PBE. Der understreker foreningen et poeng de har forfektet siden sent 2015, nemlig at arbeidet med en god sentrumsutvikling burde ha vært utført i en annen rekkefølge.

– Det å starte med et tiltak (gjøre sentrum bilfritt) for deretter lage analyser, kartlegginger, områdeutvikling og eventuell tilpasning til annet plan- og arealverk, har for OHF fremstått som en «bakvendt» tilnærming. Sentrumspolitikk i Oslo bør være en helhetlig tilnærming der de forskjellige politikkområder, med tilhørende etater og underliggende virksomheter blir koordinert med felles målsettinger, og for deretter gjennomføre utviklingsoppgaver og nye tiltak, skriver OHF.

De ser byrådets forslag til revidert mandat for «Bilfritt Byliv», byrådssak 58/17, som et skritt i riktig retning. Foreningen er også tilfreds med at Bylivsundersøkelsen fra 2014 nå preger arbeidet med «Bilfritt Byliv» vesentlig sterkere enn hva det gjorde i oppstarten fra høsten 2015.

OHF understreker imidlertid viktigheten av at politikken som vedtas for sentrumsutvikling, sikrer positive vilkår for eksisterende næringsliv – særlig handel og servering – samtidig som rammevilkårene bygger opp under en bærekraftig men lønnsom næringsaktivitet og -utvikling. På den måten sikres stabile næringsvirksomheter og en byøkonomi som gagner både innbyggere, kommune og næringsliv.

– Vi har deltatt i flere faglige møter sammen med kommunen om dette temaet, og vi mener å se flere eksempler på hvordan en sentrumsutvikling som ikke følger vår anbefaling om å bygge videre på eksisterende næringsliv, faktisk skader byutviklingen og sentrumsutviklingen, skriver foreningen i høringsuttalelsen.

Den mener også at politisk styring av sentrumsutvikling bør være orientert mot målsettinger, ansvarsforhold og metoder for utvikling og drift.

– Vi fremfører regelmessig ønsket om praktiske løsninger og faktiske tiltak, men vi er tilsvarende opptatt av hvordan politikken skal utføres. Tydelige ansvarshavende for målene, klare krav om leveranser fra andre offentlige virksomheter og langsiktig og forpliktende samarbeid med næringslivet og organisasjoner er avgjørende komponenter i hvordan sentrumspolitikken skal gjennomføres. Vi er bekymret over uklare ansvarsforhold i de enkelte målsettinger og tiltak som behandles i programmet, heter det i brevet.

OHF etterlyser også en enkel og bedriftsvennlig politikk for leie av gategrunn. Foreningen mener at slik utleie må skje på vilkår som sikrer at eksisterende næringsliv som tilbyr handel og tjeneste året rundt, ikke blir skadelidende ved leie til midlertidige virksomheter på gategrunn.

 

Powered by Labrador CMS