Petter Eiken vil bygge i nærheten av kollektivknutepunktene. Foto: Monica Toften.

Dette kutter bilbruken dramatisk

Byutvikling ved jernbanestasjonene i byene utenfor Oslo er det som bidrar mest til å redusere bilbruken.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk Institutt (TØI). Rapporten, som er utarbeidet for ROM Eiendom, slår fast at byer nær Oslo (Drammen og Moss) har mest å vinne på å drive såkalt stasjonær byutvikling. Ved å lokalisere boliger og arbeidsplasser i stasjonsnære og sentrale områder i stedet for utenfor sentrum, vil man redusere antall kjøretøykilometer med bil med 35 prosent per ansatt og 21 prosent per bosatt.

I byer med lengre avstand til Oslo (Hamar, Sarpsborg og Tønsberg) vil bolig- og arbeidsplassetablering i stasjonære og sentrale områder gi 14 prosent mindre kjøretøykilometer per ansatt og 21 prosent mindre kjøretøykilometer per bosatt enn utenfor sentrum.

–  At det er bra for miljøet å drive eiendomsutvikling i bysentrum, har vi visst lenge, men vi har manglet en grundig analyse av hvor stor effekt det har på persontransporten i byer og tettsteder å bygge boliger og næringsbygg nær kollektivknutepunkt. Med denne rapporten har TØI gitt oss det ønskede kunnskapsgrunnlaget, sier administrerende direktør Petter Eiken i ROM Eiendom.

ROM Eiendom sitter på store utviklingsprosjekter ved jernbanestasjoner i flere av de store og mellomstore byene.

Powered by Labrador CMS