TRYGGHET VIKTIGST: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth er glad for at forbrukere som kjøper ny bolig fremdeles vil ha dagens gode beskyttelse dersom entreprenøren ikke kan gjøre opp for seg.

Bevarer fem års garantitid for nybygg

Stortinget besluttet nylig å opprettholde garantitiden på 5 år ved kjøp av prosjektert bolig.

Publisert

I fjor høst foreslo Justis- og beredskapsdepartementet at garantitiden skulle kuttes fra fem til to år etter overtakelse. Det ble argumentert med at de fleste feil oppdages raskt, og at en nedjustering ville føre til reduserte kostnader for entreprenørene og økt boligbygging. Nå har Stortinget stemt ned forslaget.

Les også: Advarer mot kortere garantitid for nybygg

– Godt forbrukervernForbrukere som kjøper prosjektert bolig har fem års reklamasjonsrett overfor entreprenøren. Dersom entreprenøren ikke kan eller vil gjøre opp for seg, kommer garantibestemmelsen til anvendelse. Med garantibestemmelsen kan forbrukeren gå rett på garantisten for retting av feil eller erstatning selv om utbyggeren for eksempel er slått konkurs.

– Tryggheten for den enkelte forbruker er det viktigste. Vi er glade for at Stortinget er enige med oss i at forbrukerne som kjøper ny bolig trenger god beskyttelse over tid, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Les også: – Ikke samsvar mellom kostnadene og oppnådd forbrukerbeskyttelse

– Beskytter de uheldigeForbrukerombudet har hele tiden ment at forbrukerbeskyttelsen er verdt de relativt små summene den ekstra beskyttelsen koster. Og seriøse entreprenører med stabil økonomi, som skal bygge boliger for forbrukerne, bør kunne stille denne garantien.

– De fleste feil oppdages relativt raskt, men det finnes unntak. Noen mangler avdekkes først når man har bodd seg ordentlig inn i leiligheten eller huset. Vi er glade for at uheldige forbrukere ikke blir skadelidende for at det skal spares penger, sier Haugseth.

Powered by Labrador CMS