LITE FORBRUKERVENNLIG: – Selv om de fleste feil ved boliger oppdages relativt raskt, finnes det unntak. Derfor trenger vi fem års garantitid, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Advarer mot kortere garantitid for nybygg

- Forbrukerombudet er kritiske til et forslag om at garantitiden for nybygg skal reduseres fra fem til to år.

Publisert Sist oppdatert

– En reklamasjonssak mot en entreprenør som ikke kan eller vil gjøre opp for seg, kan få store økonomiske konsekvenser for kjøperen, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Forbrukere som kjøper prosjektert bolig har i dag fem års reklamasjonsrett overfor entreprenøren, med en tilsvarende lang garantitid. Den viktigste fordelen ved garantibestemmelsen, er at forbrukeren kan gå rett på garantisten dersom entreprenøren ikke har mulighet til å sørge for retting av manglene eller betale erstatning. Et praktisk eksempel på dette er der entreprenøren har gått konkurs.

Les også: – Ikke samsvar mellom kostnadene og oppnådd forbrukerbeskyttelse

– Risiko for at noen få kan lide store tapEt offentlig utvalg forslår nå å kutte garantitiden fra fem til to år. Et av argumentene som brukes er at de fleste forbrukerne oppdager manglene kort tid etter at de har flyttet inn i sin nye bolig.

Hvis dette gjennomføres, vil mangelskrav som oppstår senere enn to år etter overtakelse, ikke lenger være vernet av garantien.

– Selv om de fleste feil oppdages relativt raskt, finnes det unntak. Vår bekymring er de forbrukerne som vil kunne lide store tap ved at garantiordningen blir kortere, sier Øverli.

Økonomisk trygghet er viktigstUtvalget mener forbrukerne vil spare penger på at garantitiden reduseres til to år. De poengterer at kostnadene for garantiordningen havner hos forbrukerne. Forbrukerombudet mener likevel at tryggheten for den enkelte forbruker er viktigere enn den økonomiske belastningen dagens ordning fører til.

– Med tanke på hvilke summer som legges ned i for eksempel kjøkkeninnredning, parkett og garderobeløsninger, fremstår ikke kostnadene for økonomiske trygghet som urimelig høy, mener Øverli.Entreprenører som utvalget har snakket med, mener garantitiden hindrer nye boligprosjekter, fordi det «bindes» penger til nybygg i fem år etter overtakelsen.

Les også: Endring av garantireglene – billigere for boligbyggerne?

– Store utbyggere med stødig økonomi har mulighet til å gi fem års garanti. De aktørene man kan slippe inn på markedet ved å gjøre garantien mindre omfattende og dermed rimeligere, kan være aktører med mindre stabil økonomi. Det er uheldig å svekke forbrukerbeskyttelsen for å gi slike aktører mulighet til å bygge bolig for forbrukerne, mener Bente Øverli.

Bør kompenseres med økt garantisumDersom utvalgets forslag skulle bli en realitet, mener Forbrukerombudet at ulempene ved en kortere garantitid bør kompenseres ved at utbygger må stille garanti for et høyere beløp. Utvalget behandlet spørsmålet om å øke garantisummen fra fem til ti prosent av byggesummen, men kun et mindretall stemte for dette forslaget.

Les også: Presiserer regleverket for oppføring av ny bolig

Powered by Labrador CMS