Får full støtte

Statens vegvesen får full støtte fra planmyndighetene for et lokk på Filipstad.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Dermed står partene fortsatt steile mot hverandre i Filipstad-utbyggingen, det er Vegvesenet og planmyndighetene mot grunneierne Oslo Havn KF og Rom Eiendom. Krangelen om finansiering av denne strekningen har truet med å stoppe hele utbyggingen. Grunneierne er overhodet ikke interessert i å finansiere en løsning de ikke vil ha.

– Vi har grep nok, men det er en grunnleggende uenighet mellom oss og Plan- og bygningsetaten om hva vi skal finansiere og ikke finansiere fremover. Å bidra til en utbygging av E18, er å gå for langt. Jeg vil si at å legge lokk over fergeterminalen, er som å legge lokk over Sinsen-krysset. Det er en kjempegod idé, for der bor jeg, harselerte havnedirektør Anne Sigrid Hamran på årets Citykonferanse.

BygateMen Statens vegvesen Region øst foreslår nå å regulere E18 på Filipstad under lokk, med forlenget Ring 1 som bygate oppå dette. Videre inngår Havnepromenade og hovedsykkelvei, kollektivfelt og et ekstra felt på Frognerstranda i forslaget. I samarbeid med Ruter reguleres en del av Fjordtrikken, fra Drammensveien over parken «Tinker´n» på Skillebekk og i bro over E18 til Filipstad.

Planmyndighetene anbefaler altså forslaget og ser det som «helt sentralt» for å kunne gjennomføre byutvikling i samsvar med kommuneplanen og Fjordbyplanen. Etaten har bare ett krav, at Statens vegvesens innsigelser til områdereguleringen på Filipstad frafalles.

Men planmyndighetene mener både tidligere og nåværende kommuneplan viser Filipstad-området som et transformasjonsområde. Det forutsetter E18 lagt under lokk for å muliggjøre en byutvikling, der E18 ikke lenger danner en barriere mot den eksisterende byen.

500 meterPlanforslaget til Statens vegvesen forlenger både E18 Operatunnelen og Ring 1 med rundt 500 meter til Hjortnes-krysset på Framnes. E18-trafikken legges under terrenget, og ny Ring 1 plasseres på kulverttaket av den nye E18-motorveitunnelen.

Ny Ring 1 utformes med midtstilt kollektivtrasé, to til fire kjørefelt, to nye gatekryss, samt to bussholdeplasser, fortauer, gangvei og sykkelvei langs sørsiden. Ring 1 skal både fungere som lokal mategate for trafikk til og fra de nye utbyggingsområdene på Filipstad og som fordeleråre for trafikk til og fra sentrum og indre by.

I samarbeid med Ruter reguleres en del av Fjordtrikken, fra Drammensveien og Skillebekkparken langs «Tinker´n» og videre i ny gang-, sykkel- og trikkebro over E18 til Hjortnes. Et delområde (Munkedams-krysset, innkjøringen til Tjuvholmen, red.anm.) reguleres i tidsrekkefølge, først uten, og senere med trikk.

Frigjør arealerPlanmyndighetene mener at forslaget medfører at det frigjøres arealer for byutvikling på nord- og sørsiden av E18. Luft- og støyforholdene i området bedres ifølge etaten betraktelig, samtidig som barrieren mellom eksisterende by og fjorden/Fjordbyen reduseres «vesentlig».

Det er imidlertid mange interesser og konflikter i denne utbyggingen, men etaten mener at forslaget er en balansert løsning. Denne løsningen ivaretar statens og kommunens transportbehov i kombinasjon med miljøforbedring og bærekraftig byutvikling.

Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Powered by Labrador CMS