BER OM SKJERPING: - Det er mange butikkdrivere som ikke henger med i gamet. De lytter ikke til forbrukerne og gjør ting på samme måte som de alltid har gjort, men dagens forbrukere stiller helt andre krav, sier retailrådgiver Remi N. Olsen hos Akershus Eiendom.

– Vi kommer til å se korreksjoner fremover

Det er tøffe tider i handelsbransjen. Retali-rådgivere tror på korreksjoner fremover, som er et fint ord for konkurser.

Publisert

 

– Det kan være et utfall. Folk må rett og slett skjerpe seg, sier retailrådgiver hos Akershus Eiendom, Remi N. Olsen.Olsen sier at det er krevende tider for flere og at det er veldig mange som har det tøft om dagen.

– Bankene strammer inn og kassakreditt blir dyrere. Vi tror vi står overfor en periode hvor det vil komme en del korreksjoner, sier Olsen.

Les også: – Utleiere må tenke nytt

Lytter ikke til forbrukerneSamtidig påpeker han at det er mange som klarer seg godt.

– Men det er altså for mange som ikke henger med i gamet. De lytter ikke til forbrukerne og gjør ting på samme måte som de alltid har gjort, men dagens forbrukere stiller helt andre krav, sier Olsen.

Han sier mange ønsker å se det samme utvalget i de norske butikkene som de ser når de er ute på reise.

– Man stiller mye større krav til kvalitet. De vil også ha fulle bredden. Liker man Asics- eller Nike-sko så vil man se hele bredden, ikke bare tre eller fire ulike modeller, sier Olsen.

Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen

Les også: Satser 250 millioner kroner på utvikling av kjøpesenter i Drammen

En konsekvens av dette er at brand-store-butikkene tar over i stadig større grad.

– Vi har sagt det lenge, multi-brand-butikkene er i ferd med å bli historie. Det vil selvfølgelig være noen unntak, men man kan bare se på utviklingene i sentrum, det er brand-store-butikkene som etablerer seg, sier Olsen.

Les også: Vekst i shopping

Vekst i sentrumHovedårsaken til at det nå er tøffere tider har selvfølgelig å gjøre med den økonomiske utviklingen i Norge.

– Det er spesielle tider, spesielt dersom vi ser Norge over ett. Men samtidig skal vi ikke glemme at 2015 var et fantastisk år for sentrumshandelen. Det er også der de internasjonale merkevarene kommer først. Jeg tror den positive utviklingen som vi har sett spesielt i sentrum av Oslo er en utvikling som vi vil se kommer til å forsterke seg fremover, sier Olsen.

Les også: Her kommer Norges største kjøpesenter

Powered by Labrador CMS