Stopper hele utbyggingen

Krangelen om finansieringen av en tunnel under E18 stopper hele Filipstad-utbyggingen.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

NE nyheter skrev mandag at en av grunneierne på Filipstad, HAV Eiendom, har bedt om et møte med byrådsavdelingen for byutvikling. I et brev ber HAV Eiendom om tillatelse til umiddelbar utvikling og salg av ett av delområdene på Filipstad, Hans Jægers kvartal. Det er plansjef Ellen de Vibe skeptisk til, fordi hun mener en slik oppsplitting gjør at hele utbyggingen av Filipstad kan smuldre opp.

Filipstad-utbyggingen var gjenstand for en heftig debatt under Citykonferansen i forrige uke, der debattleder, urbanisten Erling Fossen, fyrte opp med å si at alle parter har røket i tottene på hverandre. – Dette er en planprosess fra helvete, sa Fossen, og stilte spørsmål om dårlig personkjemi var en av årsakene.

Tung prosessHavnedirektør Anne Sigrid Hamran sa at arbeidet med planene for en utbygging har vært en tung prosess som tar lang tid. Flere alternativer har vært lansert, som grunneierne mener ikke er realiserbare, og der en tunnel under E18 er det sentrale stridstemaet.

-Vi må tørre å si nei til alternativer vi ikke kan bygge. Det er en grunnleggende uenighet mellom oss og Plan- og bygningsetaten om en tunnel. Vi krangler om hvem som skal betale for den tunnelen vi ikke synes vi skal ha. Så er det en uenighet mellom oss og planmyndighetene, fordi vi ønsker å sende alternativer til politikerne nå og la dem bestemme, sa Hamran.

– Det finansielle er en del av rekkefølgebestemmelsene. Så lenge man ikke blir enige om finansieringen, kommer man ikke videre. Vi er samkjørt på en god måte og har fått til mye, men herfra og ut er det politikerne som må bestemme, som hvor store volumer og hvor høyt vi kan bygge. Det viktigste er imidlertid E18, fortsatte havnedirektøren.

30 årHamran sa at fra Filipstad blir ferdigregulert, tar hele utbyggingen 30 år.

– Vi har grep nok, men det er en grunnleggende uenighet mellom oss og Plan- og bygningsetaten om hva vi skal finansiere og ikke finansiere fremover. Å bidra til en utbygging av E18, er å gå for langt. Jeg vil si at å legge lokk over området, er som å legge lokk over Sinsen-krysset. Det er en kjempegod idé, for der bor jeg, harselerte lederen av Oslo Havn KF.

Hamran viste også til at utbyggingen på Tjuvholmen gikk smertefritt, men Ellen de Vibe sa at andre tunge sektormyndighetene er inne i utbyggingen på Filipstad. Det gjør situasjonen en helt annen den var på Tjuvholmen, man kan ikke tilsidesette disse aktørene.

Ulikt– Vi leser situasjonen ulikt. En kort tunnel åpner for at noe skal skje på Filipstad. Statens vegvesens plan for en tunnel er en milepæl for Filipstad. Det er en krevende situasjon, men vi er i ferd med å samle trådene, det er fullt mulig. Jeg ser på medieutspillene som en måte for å posisjonere seg, og det er lett for å hausse opp debatten, sa de Vibe. Hun skulle også gjerne ha tatt en ny debatt om det er riktig at fergeterminalen på Hjortneskaia (Color Line) skal ligge der den ligger.

– Vi har hatt ulike synspunkter, men mange av punktene er vi enige om, som skolelokaliseringen, parkområder og hovedveinettet. Det er krevende, men det det går i en løsningsorientert retning. Anne Sigrid Hamran og jeg har kranglet, men egentlig er de bare bærere av en annen kamp. Vi må akseptere at det offentlige skal ha en agendasettende holdning. Når det gjelder agendasetting, mener jeg vi har en rolle her, poengterte de Vibe.

Kvaliteter– Er vi for opptatt av detaljer? Vi er opptatt av arkitektoniske kvaliteter. Bjørvika ville ikke ha vært hva det er hvis vi ikke hadde stilt krav om kvalitetsarkitektur til utviklerne. Jeg er mer opptatt av kvaliteten på utbyggerne. Når man går rundt og ser på boligene i Oslo, er det ikke stilt for mye krav, sa de Vibe, med det som kunne virke som en hentydning til OBOS og Selvaag.

Mangeårig toppsjef i Aspelin Ramm Gruppen, Peter Groth, sa i debatten at planleggingsarbeidet i Plan- og bygningsetaten går for langt. Det gjelder forhold som størrelsen på butikkarealer på Filipstad og høyden på et mulig hotell.

– De små detaljene er det supre, men velter det store. Det går an å få til gode detaljer uten at de foreligger i en plan. Men for meg ser det ut som om Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn begynner å nærme seg for å få noe realisert, og det virker som om politikerne ikke har dårlig tid her, konstaterte Groth.

Fæl fyrEn som er sterkt kritisk til planene på Filipstad, er arkitekten Niels Torp, blant annet gjennom sammenslåingen Plansmia. Plansmia har lansert alternativet «Fjordbyparken», som de mener er en grønn gave til Oslo og vil være langt rimeligere å gjennomføre.

– Du er en skikkelig fæl fyr! innledet Niels Torp om den sedvanlig provoserende Erling Fossen. Fossen hadde antydet at Torp hadde egeninteresser i saken, ettersom han bor på Bygdøy og ser over på området.

– Jeg bor bra uansett hvordan det blir, det har ingenting med saken å gjøre. Jeg ser på Filipstad hver dag og tenker «Fy flate, for et fantastisk område». Fjordbyplanen er storartet. Filipstad er det største og flotteste området i Fjordbyen, men Rom Eiendom og Plan- og bygningsetaten har ikke villet ta i våre problemstillinger. Vi har ikke dårlig tid, det er bra at det tar tid på Filipstad, sa Torp om en prosess som til sommeren har vart i ti år.

Helt forskjellig– Plan- og bygningsetaten og vi tenker helt forskjellig, vi tenker mye mer på hvordan vi kan utvikle byen i bakkant. Tjuvholmen burde høre hele byen til, de går med ryggen inn i fremtiden, hevdet Torp om planmyndighetene.

– Vi reagerer veldig på at vi ikke får i gang en debatt om flere alternativer, og det er viktig å bruke tid nå. Vi har god tid, dette er et bittelite prosjekt i den store Oslo-sammenhengen, sa den erfarne arkitekten om en utbygging på anslagsvis 450 000 kvadratmeter og dermed trolig godt over 10 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS