Hotell og liv i Landbruksvartalet

Et nytt hotell formet som en ost, matmarked og mikrobryggeri skal gi nytt liv til Schweigaards gate.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

De tre partnerne Norges Bondelag, Aspelin Ramm og Vedal har stor planer for Schweigaards gate 34. Magasinet NæringsEiendom har tidligere omtalt planene om å utvikle eiendommen, og en av ambisjonene er å få til mer liv på gateplan.

– Gamlebyen er et veldig spennende område, men det skjer ikke så mye gateplan. Området her er likevel et nav mellom Bjørvika, Gamlebyen og Grønland, og vi mener det har potensial til å utvikle seg til et spennende område med et aktivt bygulv, sa daglig leder Jan-Ivar Thomas i Landbrukskvartalet Utvikling til NæringsEiendom da vi omtalte planene.

Nå er planene blitt ytterligere konkretisert, etter en arkitektkonkurranse hvor flere arkitektfirmaer la frem sine forslag. Vinneren var ifølge Osloby Transborder Studio, som blant annet tegnet inn et hotell formet som en gulost.

Landbrukskvartalet er i dag på rundt 30 000 kvadratmeter, men ambisjonsnivået er å doble arealene til 60 000 kvadratmeter. 30 prosent av arealene skal være bolig, og det legges opp til rundt 200 boliger inne i kvartalet. En utfordring for prosjektet er at alle eiendommene i Landbrukskvartalet står på Byantikvarens Gule liste, men de tre utbyggerpartnerne Norges Bondelag, Aspelin Ramm og Vedal arbeider tett med de antikvariske myndighetene.

– Vi tror det skal bygges mye nytt, fordi en del av byggene er i dårlig forfatning, med havbunn under grunnen, så det er blant annet en del skjeve gulv, sa eiendomssjef Knut Hoff i Schweigaards gate 34 til NæringsEiendom.

Samtidig skal flere bygg bevares, blant annet meieribygget fra 1912. Vinnerprosjektet til Transborder Studio i arkitektkonkurransen la stor vekt på en tydelig formidling av Landbrukskvartalets historie, og det skal ha flere åpninger til byrommet rundt.

– Vi ønsker oss et område som Vulkan. Her har vi en ambisjon om å bruke landbruket som merkevare. Så vi skal ha første etasje med mat. Matmarked, mikrobryggeri, som jo er vår tids matproduksjon, passer inn her, sier Sverre Landmark, markedsdirektør i Aspelin Ramm til Osloby.

(Ill.: Transborder Studio)

Powered by Labrador CMS